Skip to content

Translation 17

September 8, 2014

Extrait de Les eaux étroites, Julien Gracq, 1976, pp. 45-47:

Bizarrement, dans cette rêverie associative très libre née de l’eau morte qui reflète les à-pics de la Roche qui Boit, l’élément liquide a peu à peu cédé la place au feu. Non que son courant ait été infidèle à l’élément originel. Mais la rêverie n’est pas toujours et de bout en bout matérielle, liée qu’elle est, comme le pense Gaston Bachelard (elle l’est sans doute le plus souvent) à quelque génie élementaire qui s’éveillerait dans la matière comme son coeur noir. La rêverie fascinée – la plus exclusive, la plus obsédante de toutes – conduit sans doute par un chemin descendant, selon une pesanteur spécifique, vers ces régions frontières où l’esprit se laisse engluer par le monde, et presque intégrer dans un de ses règnes. Mais il existe une autre rêverie, plus rare, à laquelle sont liés d’autres privilèges et que signale presque toujours le sentiment de liberté, et souvent d’ubiquité foudroyante qui s’attache aux plus beaux rêves de vol: rêverie ascensionnelle tendant, non vers l’indistinction finale et vers la sécurité de l’élément, mais plutôt vers la totale liberté d’association qui remet sans trêve dans le jeu les significations et les images: son climat exclusif est la vitesse, et son trajet d’élection le court-circuit. Une légèreté iréelle, un certain sentiment de bonheur aussi dans la légèreté auquel rien ne ressemble, dès qu’on s’y engage s’empare de l’esprit: comme si une perspective sans fond de trapèzes volants aux oscillations miraculeusement conjuguées faisaient danser devant lui tous les chemins de l’air.

=

Strangely, in this highly free, associative reverie born of the dead water reflecting the Drinking Rock’s sheer sides, the liquid element has little by little given way to fire. Not that its current has been unfaithful to the original element. But this reverie is not always and from one end to another material, linked as it is, as Gaston Bachelard would have it (it is most often undoubtedly just that), to some elementary spirit which would awaken as the black heart in matter. Fascinated reverie – the most exclusive, the most haunting of all – leads doubtlessly by a downward path, according to some specific heaviness, towards those border areas where the mind lets itself be swallowed up by the world and practically integrated into one of its kingdoms. But there exists another reverie, rarer, to which are linked still other privileges and which is almost always heralded by the feeling of freedom and, often, of striking ubiquity which fastens upon the most beautiful dreams of flight: an upward reverie tending, not towards the final indistinction and the safety of the element, but rather towards that total freedom of association which forever brings back into play meanings and images: its exclusive atmosphere is speed and its route of choice the short-circuit. An unreal lightness, a certain feeling of happiness in lightness, which nothing resembles, takes hold of the mind as soon as one commits to this reverie: as if a bottomless view onto flying trapezes miraculously swinging in time with one another made all the paths of the air dance before the mind.

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: